Dag 53 – Skarpøye

Klokka var 10.30 kom vi av gårde etter en rolig natt for anker. Jeg hadde faktisk ikke regnet med at vi skulle få brukt for våre ankere i kanalene for annet en i et nødstilfelle.
Ikke bare fikk vi brukt ankeret, vi fikk også brukt baugstigen som vi faktisk ikke har brukt tidligere. Dybdemåleren viste 1 meter under buken, men vi tok oss fint ut og ankeret var fornøyd med å bli duppet.
Matrosen har endelig rykket opp i gradene og har nå fått nytt navn «skarpøye».
Alle på et skip får passende klengenavn og navnet skal hentyde på den utfordrende siden til mannskapet. Skarpøye syntes det er utfordrende å beregne avstander og kan finne på å sakte av båtfarten når et fly er i sikte. Det kan jo være et båtfly sier skarpøye til sitt forsvar. Skarpøye har også permanent brillene på ukjent sted.
Vel, turen i dag er plankekjøring og kapteinen styrer derfor mesteparten av veien frem til Roermond som er et typisk vannsportsted i Holland. Det er myriader av båt og alle ser ut til å være på vannet samtidig. Det er en ting vi har merket oss her i Europa. Alle ser ut til å gjøre alt på likt, kl. 10.00 kjører alle fra havna og kl. 14.00 alle legger til. Alt skjer på likt og gjerne i kø, vi har ikke skjønt hvorfor det er slik, men jeg har en teori. Jeg tror det bare en som har kart slik at resten må følge etter. Uansett, det er derfor Sothis omtrent alltid er alene på elvene og kanalene, vi kommer jo nesten aldri opp til kl.10.
I dag har vi faktisk sluset et par sluser med andre fritidsbåter, og jeg må si at jeg foretrekker lektere i slusen. Det er mye folk i båt her, og kjøringen er deretter.

Er han med oss tro?

 Vi stopper innom på et sted som skal ha diesel og vi gauker til hafenmaister og spør om dybden, men det virker ikke som han forstår at jobben som hafenmaister innebærer å ha oversikt over lengde, bredde og dybde i havna. Uansett, han vinker oss inn, skarpøye er på baugen og forsøker med håndbevegelser å forklare at båten har en kjøl. Vi kommer nesten til pumpa før vi går på grunn, det er antagelig den eneste betongkanten som er i Nederland. De har selvsagt laget en rampe til å legge ut båter rett ved pumpa. Rampen er i betong og har tydeligvis høye kanter under vann, genialt!

Men så dukket denne svanen opp….

Så sitter vi fast der med kjølen mellom kantene og kommer ingen vei. Jeg tenker at dette er en gylden mulighet for skarpøye til å kjøre båt, men slår det fra meg da jeg ser henne med båtshaken der hun forsøker å skyve oss ut av fella. Den «blinde» Hafenmaister står å peker på land, men jeg har gitt han det døve øret, hans kompetanse har jeg fått nok av. Jeg gjør ingenting og tenker at båten vil drive ut av seg selv etter hvert, det er jo ikke strøm eller særlig vind så det er ikke noe dramatikk i det hele. Et par unge karer kommer til fra motsatt brygge og slenger ut et tau som vi kan dra oss sidelengs med, skarpøye fisker opp tauet med båtshaken, takk gud for at vi ikke bare hadde et kosteskaft nå!

Vi får dratt oss sidelengst og bakker ut av fella, Hafenmaiser kommer nå plutselig på at vi må kjøre utenom rampa når vi skal ha diesel, men kapteinen har bestemt seg for ikke å legge igjen noe mer i denne havna enn litt bunnstoff. Vi fortsetter turen til Roermond hvor vi forsøker et par gratisplasser som er for grunne før vi biter i eplet og parkerer i en havn. Det holder med en grunnkjenning pr. dag.
Tilbakelagt distanse i dag er 34,5nm.
Dagens rute

God natt!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s