Dag 81 – Sjøgress i kjølevannet

Etter en ganske stille natt i Vecherauville tøffer vi videre på vår ”elv”. Dagen i dag inneholder 11 sluser og en del trange og kanaliserte deler som kan minne om Canal des Ardennes, det er også mye sjøgress som truer med å tette vårt kjølevannsinntak. Jeg demonterer og renser sjøvannsfilteret samt blåser i slangen når vi er i en av de manuelle slusene, og motoren høres nå bedre ut. Når kjølevannet tetter seg høres eksosen ut som en V8 motor siden det kommer så lite vann ut sammen med eksosen. Det er selvsagt ikke så bra og motoren får ikke den kjølingen som er nødvendig. Det er viktig å få dette ordnet så raskt som mulig når man hører at ting begynner å tette seg. Det er også masse sjøgress som setter fast på propellen og på roret slik at vi må stoppe og reversere hardt for få det løs. Hvis det ikke løsner er siste mulighet å dykke ned å fjerne det manuelt og det vil helst skarpøye slippe, og heldigvis for henne har det har gått bra så langt.

Piraten skyter på alt og alle som passerer

Piraten har nå omdøpt seg selv fra Borgemester, Kaptein, Konge og Keiser til ”stinkend gorlillavrengtryne” noe vi syntes er en nedgradering, men han syntes er helt ok. I tillegg skriker han ”kakadue” hver gang han ser en Hegre som han vil skremme på vingene, og det er ofte her nede. Han har også funnet sin favoritt vannpistol som han sikter inn ulike mål som måtte komme forbi på vår vei.

Skarpøye fortsetter å hjelpe slusevaktene med å åpne sluseporten og drar inn masse poeng for Sothis, så i dag har alle porter vært åpne når vi har ankommet slusene. Man skulle tro at det tar mye lengre tid med manuelle sluser, men det gjør det ikke.
 

Innseglingen til Verdun

Vi passerer dessverre Verdun som så veldig koselig ut, men vi må videre og ankommer St. Mihiel sånn i  fire tiden og finner plass på flytebryggen som ligger omtrent midt i byen. Det blir mat og kos i båten da alt er stengt i byen på søndag, vel, alt er nesten alltid stengt her i Frankrike har jeg inntrykk av bortsett fra slusene som faktisk har åpent alle dager, selv i lunsjen.

Skarpøye konkurrerer med Franske slusevakter, og vinner!

Vi har nå, for første gang på turen, fått tak i et forhåndsbetalt internett abonnement fra Orange (20 EUR for en mnd.) som vi har installert i vår medbrakte router, og det funker helt fint, hurra!

Vi har kjørt en stund på kanalene nå og vi føler at vi kan takle det meste som kan oppstå, men det gjenstår å kjøre mer på de store elvene med kraftig medstrøm og stor trafikk, som for eksempel Rhinen. Ruten går nå videre ned Canal de la Meuse før vi snur østover og sluser ut på Canal de la Marne au Rhin som har forbindelse med Moselle. Moselle tar oss nordover til Luxemburg og Tyskland der den blir til Mosel.

Dagens rute

God natt!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s