Dag 100 – Rekord i dagsetapp

Oberwinter gästhamn
Sol och varmt
Idag kastar vi förtöjningarna och säger farväl till den fina hamnen i Oberwinter och ger oss ut på Rhen igen och det känns härligt att vara på väg!
Vi har bestämt oss för att försöka komma oss till Duisburg under dagens etapp och slussa oss vidare till Rhine-Herne Canal 
Sothis far fram i god fart mellan 18-20 km i timmen och man får kryssa fram och tillbaka i floden utifrån om den tunga trafiken visar «Blue flag» eller inte och det är mycket trafik. 
Att färdas på floden Rhen är ingen semester utan enbart hårt arbete som kräver din fulla uppmärksamhet och koncentration. Rhen beskrivs också som  «very demanding» på siten Europen Waterways. Floden är vacker från Koblenz till Köln men därefter avlöser stora bolmade industriområde varandra om man undantar Düsseldorf som ser ut att vara en vacker storby, i alla fall sett från floden
Ca 20 km innan infarten till Rhine- Herne Canal brakar det loss ett skyfall som jag aldrig sett maken till i båt. Regnet fullkomligt vräker ner och vi är genomvåta inom några sekunder. Tack och lov att jag både sjösäkrat båten och stängt alla ventiler ordentligt innan vi kastade loss. Det är aldrig roligt att komma ner under däck för att se vatten rinna längs väggarna eller sippra in i sängarna.  Vinden ökar från 2-3 ms till  13-15 ms inom 1 minut och sikten är i stort sett obefintlig. Snacka om att höja koncentrationen ett antal snäpp till.

Minuterna innan skyfallet kommer

Nåväl, vi kommer oss in på Rhine-Herne Canal och jag lyckas på min «tyska» be om tillåtelse att slussa efter fraktbåten Caroline vilket accepteras. Tror till och med att kapten var imponerad 🙂
Hittar en natthamn i Oberhausen medan regnet fortfarande öser ner. 
Idag har vi haft ett långt arbetspass på 10 timmar, 83,86 sjömil eller 155 km och vår medelhastighet har legat på 8,37 knop. Inte undra på att vi båda börjar se lagom mosiga och vindögda ut efter uppvärmd lasange och en öl:-) Det blir en tidig kväll för besättningen på Sothis.
Välförtjänt!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s