29 Mai 2020 – Stenhamn gjestehavn kl. 0900
Frokost i cockpit igjen! Sommeren sniker seg sakte innpå og vi legger omtrent ikke merke til at frokosten nå mer eller mindre inntaes utendørs. Våre nå litt mer brunsvidde ansikter vitner om at vi ser på annet enn PC skjermer på kontoret hele dagen. Utedassen får besøk av 2/3 deler av mannskaper før vi løsner tauene. Den siste, og minste, tredjedelen kniper igjen og akter ikke å utvide horisonten med utedass.
I dag blir det en kort tur på bare 5 nm, men til nye og spennende områder. Den Svenske kryssarklubben har en bøye strategisk plassert på Flakskär rett utenfor Gåsefjärden. For de som har noen år bak oss så ringer det noen bjeller når man nevner Gåsefjärden og Torhamnaskär.

I oktober 1981 gikk den Russiske u-båten U-137 (S-363) på grunn akkurat her vi er nå. Grunnstøtingen bidro til en krise i Sverige og offisiell forklaring er fremdeles feilnavigering. Navigatøren var skråsikker på at de var i Polen selv om navigasjonssystemer ble sjekket ut ok av Svenske eksperter.

Atomvåpnene som var ombord hadde i så fall vært tryggere ombord på Sothis siden vi faktisk vet at vi er i Dan…Sverige 😂 Skiltet U-Båt parkering forbudt er vel det eneste i Sverige så langt, selv om det kanskje burde vært satt opp flere steder hvor det er observert u-båt.

Vi går en kveldstur på Flakskär, vannet ligger som et speil når vi kjører jolla inn til de små overnattings hyttene som tilhører ARK56. ARK56 er et nettverk av leder i Blekinge skjærgård som hjelper deg å oppleve området på sykkel, til fots, i kajakk eller med båt. Kvelden avsluttes med spennende bobler i lange glass.



30 Mai 2020 Flakskär utenfor Karlskrona.
I dag rusker det til med vind og vi bestemmer oss for å blir liggende bøya siden det blåser 14-15 m/s. Bøya ligger ikke helt i le for nordøst vinden som er meldt i dag og det bygger opp litt sjø som skumper oss rundt. Jolla er også på vannet og får et ekstra tau. Heldigvis er det ganske varmt og solen skinner. Slik værmeldingen ser ut nå så blir vi antagelig liggende her til mandag.
