En kanal til…

Ystad 7 Juni kl. 11.00

Etter mye blåst fikk vi endelig en stille natt og mannskapet har sovet godt. Vi har nå hatt 4 dager med sterk kuling i løpet av en uke. Man går med litt ekstra spenning i kroppen når vinden river i vårt lille hjem, søvnen blir heller ikke helt den samme når man lytter etter lyder som ikke skal være der mellom vindkastene. Det ble også noe rulling inne i Ystad havnen når vinden dro på i 18 m/s over lengre tid. Men det er langt bedre i havn enn i en utsatt bøye i kuling.

Vi forlater Ystad havnen litt utpå formiddagen i forventning om at bølgene etter de siste to dager med sterk kuling skal ha roet seg litt ned. Samtidig skal vinden dreie og ta seg litt opp igjen utover dagen. Kursen går nå vestover mot fiske og småbåthavnen Gislövs Läge som er snaue 22 nm fra Ystad og ca. 3 nm øst for Trelleborg.

Det er noe sjø og det blir som forventet en del rulling i starten, men etterhvert som vinden for mer tak i seilet så dempes bølgene. Matrosene ombord på Sothis er ekstremt late og seiler stort sett bare med genoa, og i dag får vi svi for det. Vår flatbunnede båt bremser godt i motsjø særlig når bølgene er krappe så mister vi mye fart. Og med kun genoaen ute så faller vi av på kursen hele tiden og må ratte i mot noe som gir enda mindre fart. I slik motsjø bør vi ha begge seil ute for å holde på fart og kurs, alternativet er å ha motor i gang på lavt turtall, det blir alternativet..

Men etterhvert som dagen går og bølgene endrer på seg kan vi slå av motor og seile i alt fra 4 til 11 m/s. Når vi nærmer oss Gislövs Läge er forholdene så gode at jeg foreslår en endring i dagens plan. Det er søndag og ingen hjemmeskole så vi tar en rask avstemning om å fortsette. Jeg har sett meg ut en spennende kanal som vi må ta en titt på, vi er tross alt på kanaltur! Så vi setter kursen mot Falsterbokanalen som har en langsluse på 1000 meter og en bro. Slusen må være en av de lengste i Europa? Den lukkes riktignok bare når vannstanden mellom de to havene er stor og strømmen igjennom kanalen blir så sterk at båter ikke kan passere. Kanalen har et ganske interessant opphav som kan være verd å få med seg.

Inngangen til Falsterbo. Badpojken ble Skarpøye først opmerksom på når bildet var fremkalt påstår hun….!

Alle sluseporter er åpne og vi kaller opp broa på kanal 11 for å sjekke om åpningen går som normalt kl. 18.00. Vi er eneste båt og det ligger et slags nett med bøyer foran broa som sperrer hele kanalen og vi blir plutselig usikre på om broa faktisk åpner. Om den ikke åpner så blir det en ekstra tur på ca. 15 nm til Skanör og det håper vi å slippe. Men damen i tårnet svarer at de åpner som planlagt og vi ankommer Höllviken gästhamn i Falsterbo kanalen kl.18.05. Havnen er lokalisert ved Øresund siden av kanalen etter passering av broen. Det lovede internet funket ikke og det lukter mugg på dusj/wc, ingen høydare med andre ord. Pris kr 270- uhørt for denne standaren.

Falsterbokanalen sett fra Nord mot sør.
Höllviken gästhamn og Øresundsbroen i det fjerne

8 Juni Höllviken gästhamn i Falsterbo Kl 08.15.

Etter en god natt søvn setter vi ut fra Falsterbo med noe vind fra sørøst. Utseilingen fra kanalen går i sakte tempo og på et par timer passerer vi under Øresund broen.

Vi passerer Øresund broen på vei Nordover. Pussig å se mangelen på personbiler fra Sverige til Danmark, men det var mange biler fra Danmark til Sverige. Sånn er verden med kinaviruset.

Den opprinnelige planen i dag var å besøke Lomma siden vi har vært i Malmø tidligere, men siden vi kom så mye lengre enn planlagt i går så bestemmer vi oss isteden for å besøke Landskrona vel 30 nm nordover. Det er bare å se på google earth så ser du at byen er spennende.

Citadellet sett fra luften med google.

Jeg fikk med meg at gjestehavnen Nyhamn er ny-restaurert og for å komme seg inn i havnen som ligger mitt i byen må vi selv åpne broen. Det ble plutselig mange gode grunner til å foreta et besøk.

Den lille broa man må åpne selv. Selve gjestehavnen ligger inn til venstre i bildet.

Vi ble ikke skuffet, vi ankommer havnen 14.15 og etter å ha lagt til ved broen og trykket på mange avanserte knapper så åpnet gangbroen seg. Samme prosedyre på andre siden av broen for å lukke denne før vi var inne i havnebassenget. Her var det stillhet, nye brygger og longside. Her mangler bare palmer og skikkelig internet..for en fin liten havn!

Sothis på plass i Nyhamn. Snart på tide med vask og polering?

Ah, Landskrona er verd et besøk med sine fine parker, kolonihager, citadellet og strandpromenaden for ikke å snakke om Dockside glass som antagelig er den beste isen jeg har smakt.

Skulptur utenfor rådhuset i Landskrona.
Detalj fra Citadellet
Vanntårnet i Landskrona
Stor graffiti
Yttre vollgrav mot vanntårnet.
Citadellet

Timmie er en ung gutt med mye erfaring som driver butikken Nyhamn fisk och marin. Butikken er spekket med fiskeutstyr av alle slag og må kunne sies å være meget velutstyrt. Timmie samarbeider med de lokale båtene for å folk ut på fiske mellom Landskrona og Ven noe som skal være bra fiskeplasser her nede.

Timmie holder liv i det lokale fiske. Piloten må ha gått seg bort.

En kommentar om “En kanal til…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s