#@##!!!••****&,,,!!😤

St. Lyngskär 15 Juni 2020 kl. 06.45

Vi startet denne Götakanal reisen i Strømstad den 18 April og vi har nå reist 800 nm gjennom og rundt sydspissen av Sverige. Båten har oppført seg eksemplarisk men det er vi, mannskapet, som har stått for alle tabbene. I mitt forrige innlegg ramset jeg opp våre foreløpige tabber, eller uhell, litt ettersom hvordan man ønsker å se det. Jeg nevnte også at vi hadde fått noen lærepenger som vi forhåpentlig tar med oss på videre reise.

Dessverre ser det ut til at vi små mennesker ikke har klart å oppfatte det store bildet, nemlig at kong Neptun forlanger at vi donerer ett eller annet ganske jevnlig til havet for at han skal være fornøyd. I vårt tilfelle ser det ut til at kongen har fått flagg fetisj for nå har han tatt bøyeflagget også.

Se opp for denne mannen og hold for all del på flagget.

For å få et Bøyeflagg må man betale en årlig premie som gir deg rett til å ligge på utlagte bøyer i skjærgården, og når man ligger på en slik bøye skal man ha dette flagget god synlig.

Det hadde vi, og jeg bandt den godt fast med en trucker’s hitch.

I løpet av dagen har knuten løsnet og flagget falt i sjøen! #@*””******####!🤨

En redningsaksjon ble igangsatt, jollen heises på vannet, motor monteres og klargjøres. Jeg sjøsetter et stykke papir for å se i hvilken retning strømmen kan har ført flagget. Det synker etter 5 meter…🤔 Vi sjøsetter en plastflaske som en erstatning, den mister vi av syne etter 10 minutter, sorry Greta.. Det kjøres avanserte sikk sakk mønstre en god stund med seks par øyner som utkikk etter det tapte flagget, men flagget er ikke å se.

Til slutt må vi gi opp og vi returnerer slukøret til båten. Jolle motor avmonteres og jolla heises på dekk og sikres. Alle er klare for en gravøl da en av våre store fendere plutselig løsner og ramler til sjøs, den driver raskt av gårde i den friske vinden. Nå må det vel faen i meg være nok😳? Er det ikke mulig å få seg en gravøl for neste ulykke inntreffer. Jeg nekter plent å sjøsette jolla før jeg har fått meg minst en øl. Det viser seg at vi bare har en folkøl igjen så den saken løser seg raskt.

Imens den bitre ølen svelges sitter Skarpøye og påminner meg om at fenderen koster minst tusen kroner, og at den ligger i fjæra rett der borte. Under min store misnøye og svordommer starter vi med å få jolla i sjøen igjen og jeg ror bort til den forbanna fenderen som ligger der å dupper.

Vi spør oss selv om vi nå, etter 800 nautiske mil, fremdeles ikke kan binde fast et flagg eller fender, svaret er dessverre nei!

Skarpøye ringer og ordner med nytt flagg som blir sendt i posten, og fenderen er jo på plass så hva er det egentlig å klage over? Skarpøye meddeler at det er kanskje slik seiling på heltid kommer til å se ut. Hvis det er tilfelle så håper jeg at kong Neptun heretter kan klare seg med noen gamle ikke fungerende kulepenner, som det ser ut til at vi har mer enn nok av.

Vel vel, sola skinner og det er varmt og stille når vi skjærer igjennom indrefileten i Göteborgs skjærgård mot neste destinasjon som er en bøye på Høgø. Vi får ligge i bøye uten flagg å risikere onde blikk fra passerende båter med flagg. På veien svinger vi innom Tången marina på Styrsö å fyller opp tanken med motvind-diesel ca. 130 liter til kr. 15.99,- pr liter.

Indrefileten
Källö-Knipplan som vi besøkte i 2019.

I dag er det skoleavslutning kl.1600 og de snille lærerne i Norge har lovet å sende dette live på Teams bare for vår minste matros som fremdeles har hjemmeskole. Det bakes kladdkaka og kaffe til seansen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s