Travemünde

Wismar 17 Juli 2020 kl. 12.00

Etter å ha inntatt rikelig mengder med god øl og fet mat mener vi nå å ha sett og smakt på det vi planla i Wismar. Det blir et hyggelig gjensyn med Tyske matpriser og utvalg. Forrådet får seg litt påfyll før vi forlater havna og legger oss ut på en ny ankringsplass rett på utsiden av Wismar. Her blir vi liggende til Søndag hvor vi planlegger å ta oss til Travemünde.

Elvegris

Vi nyter late dager for anker og smaker på «maten» som har rukket og bli kald og god.

Greie priser på mat her nede. 6 Euro for 20 halvlitere er ikke så ille selv med dårlig kurs.

Været spiller på lag og det er blikk stille på ankerplassen som nå begynner å fylles opp at lokale båter. Vi blir igjen invadert av tusenvis av småfluer som setter seg overalt, det er bare å innta mer «mat» og håpe de forsvinner av seg selv.

Stille og rolig på ankerplassen

Wismar ankerplass 19 Juli kl. 0800.

I dag setter vi kursen mot Travemünde og til en annen ankerplass vi har peilet ut. Vi har diskutert rutevalg en stund nå og kommet frem til at vi tar kanalveien ned til middelhavet. Vi føler nå at vi er litt sent ute til å gå på utsiden og risikerer vi å bli liggende å vente om det skulle bli en periode med dårlig vær. På kanalene kan man kjøre uansett vær, men på en annen siden kan man risikere lite vann eller stengte kanaler, spesielt i Frankrike.

Gjensyn med seilskuta på vei inn til Travemünde

Målet er uansett å komme oss ned til middelhavet, men vi ønsker samtidig å bruke tid på å se oss rundt på veien ned. Første delen av turen har vi tatt tidligere så det blir en ren transport etappe bortsett fra et par gjensyn vi ønsker å besøke igjen, mer om det senere.

Om noe har noe input i forhold til rutevalg på kanalene og da særlig i Frankrike så er vi lutter øre.

Planen er foreløpig slik:

Elbe – Lübeck kanal

Elbe siten kanal

Mitteland kanal vestover

Dortmund Ems kanal sørover

Wesel – Datteln Kanal

Rinen til Maas-Waalkanaal

Maas – Meuse

Canal de la meuse

Vi håper at Canal de la meuse lar seg kjøre hele veien ned til Canal de la Marne au Rhin.

Derfra kan vi velge å gå Canal des Vosges ned til Saône noe som de fleste gjør, men det rapporteres om lite vann og stengt. Så langt vi kan se er det mulig å ta Canal de la Marne au Rhin vestover til Canal entre Champagne et Bourgogne som skal ha bedre vannstand. Det er nok i dette veiskillet som vi må ta et valg når vi kommer dit.

Det er også mulig å svinge inn fra Meuse til Canal des Ardennes og via Canal de l’Aisne à la Marne og Canal latéral à la Marne for å komme seg inn på Canal entre Champagne et Bourgogne. Det kommer til å bli mange sluser i så fall… Frankrike kan være er mareritt om man er uheldig med vannføring eller at noe går i stykker.

Kanalvalg…

I morgen går vi inn til Böbs-Werft og forhører oss om de har tid og mulighet til å avmaste oss med det første. Vi håper det er ok å lagre masten hos Böb til vi nærmer oss middelhavet og at den ettersendes til Navy Service, eller den vi velger å bruke for påmasting i Frankrike.

Time will show!

Seilturen så langt

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s