“Listen very carefully, I will say this only once”

10 August 2020 Kl. 07.07 – Ecluse 2 Goseliers, Belgia

Etter å ha kommet ut av «kloakkrøret» i Charleroi så var vi glade for å tilbringe natten sammen med fem andre båter utenfor en sluse i fine omgivelser. I dag står verdens høyeste båtheis Strépy-Thieu på hele 73 meter på menyen.

Heisen sett fra innkjøringen i toppen

Det er mildt sagt ikke grenser for hva du kostnadsfritt kan oppleve på kanalene, her har vi kjørt i både kloakk og nå i verdens høyeste heis i flotte omgivelser helt gratis. De kjører denne svære heisen kun for oss og en annen fritidsbåt, det kan man kalle service. En slik heis er helt udramatisk siden man binder til kai som på hvilken som helst brygge. Så heiser de hele bryggen med vann og alt ned til bunnen og kanalen du nettop kjørte på er 73 meter der oppe. Et Hercules fly passerer i samme høyde som oss på veien ned.

Litt av et byggverk

Det blir 9 timer med kjøring og slusing for vi finner en plass ved en nedlagt kanal å ligge for natten. Mens vi slapper av etter dagens jobb så kommer det noen mørke skyer drivende og vi tar opp sprayhooden og rett som det er kommer en av de værste uvær jeg har sett. Det blåser storm i kastene og det regner så mye at det er umulig å stikke hodet opp og det lyner uavbrutt. Det kjennes ut som vi er i utkanten av en tornado.

Det går hett for seg utenfor

En halvtime senere er det stille og bare småregn gjenstår. Det er vel slikt vær man kan forvente med 40 graders temperaturer. Ute temperaturen synker til 20 grader, men inne i båten er det fremdeles 32..vifter er et must.

11 August 2020 kl. 08.15 Blaton, Belgia

Vi ble lurt av overskyet morgenvær og sover lengre enn vanlig. Det er fremdeles vått og fuktig ute, men vi har sovet som to steiner med viftene på fullt hele natten. I dag blir det mye kjøring og slusing, og innen dagen en omme så skal vi etter planen være i Frankrike. Vi kommer atter en gang til en sluse hvor de spør om destinasjon, denne gangen svarer vi Middelhavet og får et oioi tilbake. Vi forstår ikke hva de skal bruke informasjonen til, men vi oppgir det allikevel. Det er jo ikke slik at det har endret seg siden 2 sluser tilbake på samme kanal..

Vi kommer plutselig til en språklig blindvei når vi kommer frem til den nest siste Belgiske slusen.

En som aldri kom ut av den språklige blindveien

Vi sier på den eneste Fransken vi kan at vi ikke kan snakke Fransk, og om de kanskje kan litt Engelsk. No, sier han, og der stopper vår konversasjon. Han fortsetter å si «deux partenaires» en drøss med ganger i håp om at vi plutselig skal kunne forstå Fransk ved et mirakel, så brister både vi og han ut i latter og så legger han på. Vi finner snart ut at det betyr «to partnere» altså to båter sammen før han åpner slusen. Vi legger til ved en ventebrygge for å vente på en båt, og vi går selvsagt på grunn også da det kun er 1,4m der. Det kommer ingen annen båt, og når det er gått 40 minutter skal vi kunne sluse alene mener vi å ha lest et sted. Det viser seg og stemme for nå får vi grønt lys, så vi forter oss med å løsne fortøyninger men vi står fast i gjørme. Løsningen blir å bakke full fart tilbake den veien vi kom inn, den gjørma sugde seg godt fast i båten men vi kom ut og møter en smørblid slusevakt som gir tommel opp og har godt humør.

Det viser seg senere at Skarpøye har hatt Fransk på skolen i sin ungdom. En ungdom noe som ikke er lenge siden skal vi tro tidligere uttalelser, men når det kommer til Fransk så et det visstnok en evighet siden….

Skarpøye i bunnen av språkbarrieren
Nødstigen er glatt høy og full av møkk.
Lykke til om du kommer i nød.

Etter fire timer passerer vi den gamle tollstasjonen i Belgia og krysser over grensen til Frankrike.

Atter en unødvendig tollstasjon
France

Vi har forhåndsbetalt «skatten» Frankrike skal ha for å kjøre på kanalene den nette sum av EUR 146 for 30 dager.

I en av de første Franske slusene kommer en fulllastet dobbel lekter på drift og driver mot oss i den trange slusen, vi må raskt løsne alle tau og kjøre raskt fremover inne i slusen mens slusingen pågår for å unngå at vi blir knust mot veggen. Det har aldri skjedd for oss at en lekter har drevet av på denne måten, ikke bra!

Frankrike begynner pent

Vi er inne på elven Escaut og det drøyer vel og lenge før vi finner et sted ved Denain å legge til som er dypt nok for vår 1,55 m. kjøl. Det ble nesten 11 timer med kjøring, slusing og språkforvirring i dag og mannskapet er trøtte og svette…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s