The Ruyaulcourt Tunnel

12 augusti 2020 vid kanalkanten utanför Denain 08.45

Färden går vidare på floden Escaut och idag har vi bestämt oss för att ta en kort ”arbetsdag ” eftersom vi känner oss relativt möra efter vår 12 timmars pass under gårdagen.

Efter en sluss och ca 2 timmars körtid har vi kommit fram till Canal du Nord och ännu ett stycke på vägen mot Paris.

Mot Paris

Vi lägger till vid en brygga som enligt Navionics är utmärkt som möjligt förtöjningsplats vid den lilla franska byn Arleux och visst fungerar det så länge man fendrar ordentligt. Det ligger många läkter och en och annan ”brusten dröm” längs båda kanalsidorna. Enligt Fluvial skall Canal de Nord vara hårt trafikerad av yrkestrafik men augusti är en semestermånad i Frankrike och det är kanske därför kanalen är relativt stilla. Det är också märkvärdigt lite fritidsbåtar och ingen har svensk flagga.

Idag är det nästan outhärdligt varmt trots solskydd som får Sothis att se ut som ett lindat spädbarn och fläktar som går på högsta hastighet. Vi ombord brukar alltid gå på upptäcksfärd när vi kommer till ett nytt ställe men idag har vi fullt upp att andas in och andas ut utan att flåsa och flämta och kyla ner oss med kall dusch på akterdäcket med jämna intervaller.

Jag tar en cykeltur framåt kvällen när luften slutat att dallra för att åtminstone få ett litet intryck av den lilla franska byn.

Arleux är mest känd för sin produktion av smoked garlic och för den årliga festivalen som äger rum i september i vitlökens tecken som firas med färggrann parad och traditionell garlic soup. Herre, här snackar vi vitlöksodör dagen efter!

Smoked garlic

Det är verkligen en sömnig liten fransk by och jag kan inte bestämma mig om den är fransk charmig eller bara sömnig.

13 augusti 2020 vid en brygga vid Arleux 08.45

Efter en god natt sömn och frukost får vi bråttom ta tamparna eftersom vi hoppas få följe med den läkter som kör förbi utanför vårt köksfönster.

Canal du Nord är ca 95 km lång där maxfarten är 10 km i timmen. Är man vältränad så springer man fortare än vi får lov att köra. Innan vi är färdiga med Canal du Nord skall vi igenom 19 slussar och två tunnlar.

Canal du Nord har trånga, typiskt franska slussar där proffsiga läkterförare nästan skruvar in sig genom slussporten och utanför varje sluss bildas också starka strömvirvlar där El Capitan verkligen får hålla tungan rätt i mun för att komma in helskinnad.

Japp, vi får lov att ta rygg på läktern och vi avverkar 7 slussar innan vi kommer till The Ruyaulcourt Tunnel. Den byggdes mellan 1914-1918, är 4350 meter lång. Maxfarten är 5 km i timmen så det tar ca 1 timme att passera.

Efter 36 kilometer och ca nio timmar på de franska kanalerna lägger vi till kaj innan sluss nummer 8 och utanför Moislains.

Det går sakta men säkert framåt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s