Drömmar, brustna drömmar och mardrömmar

16 augusti 2020 Compiegne.

I Compiegne får vi både tvättat våra persedlar på en av stadens loundry service och sett oss omkring i staden.

I väntans tider

Till vår glädje har Compiegne inte bara en utan två libanesiska restauranger och trots att cuisine francaise är världskänd så slår det enligt vår uppfattning, inte det libanesiska köket. Det visar sig att den ena restaurangen enligt Tripadvisor är stängd söndag och måndag men den andra restaurangen skall öppna klockan 19.00 efter den obligatoriska stängningen mellan 15-19. När vi ändå är i stan tar vi vägen runt restaurangen och vi bestämmer oss raskt att här skall det frossas i libanesisk mat i kväll och vi gläder oss som barn på julafton. Prick klockan 19.00 tågar vi med förväntansfulla steg till restaurangen. Vi känner smaken och doften av tabbouleh, hummus, falafel, baba ganoush, mhamara, swarma och varma pitabröd med våra inre sinnen och vi resonerar om vi ska ta den lilla menyn med 4 förrätter plus varmrätt och dessert eller slå till med den stora!

Exakt 19.15 tar vi i dörren och den är stängd??

På en tydligt handskriven lapp på dörren står det c’est fermé och så har vi lärt oss en ny mening på franska idag.

Så står vi där, utanför restaurangen och på trottoaren, snopna och lite slokörade men det bara att ta sig till båten igen och se vad restaurang Sothis kan få fram under rådande premisser. Eftersom kocken ombord av någon anledning saknar nödvändig inspiration för kreativ matlagning så blir det en färdigköpt pizza för 16 kronor delad på två.

17 augusti 2020 Compiegne 08.30

Innan vi fortsätter vår färd vidare på floden Oise behöver vi bunkra diesel och vatten vid den bunkringsstation som finns på andra sidan kanalen. Vi ombord gillar att ha fulla tankar och förråd och antagligen bor det en ”prepper” inom oss båda.

På inköpslistan står också ett lock till vattenfiltret som fått sig en spricka, men enligt den evige optimistiska El Capitan så är det ca 0,1 % chans att de skulle ha ett lock till vattenfilter generellt och mikroskopisk möjlighet att de ska ha just vår modell.

Vatten och diesel fylls och dieseln är betydligt billigare här än i Sverige. Vi betalar 1,15 Euro per liter och betalningen sker i en synnerligen välsorterad affär för båttillbehör och ta mig tusan, visst har de exakt det locket till vattenfiltret vi behöver för vår båt.

Vi köper raskt två lock och en insats och El Capitan är påtagligt nöjd och belåten över vårt inköp.

Absolut 0 % sannolikhet att Frankrike skulle leverera, enligt El Capitan

Floden Oise är förhållandevis bred och har ett djup mellan 3,0 och 6 meter. Slussarna är långa och vida och slussar oss blygsamma 1-2 meter nedåt. Rena rama semestern om du frågar mig.

Vi avverkar ovanligt många kilometer och passerar flera franska städer under dagen eftersom vi kan hålla en god fart och dessutom glider vi in i varje sluss utan att vänta. Floden är lugn utan någon nämnvärd ström och inte särskilt trafikerad. Andra fritidsbåtar lyser med sin frånvaro förutom de brustna drömmarna och rena mardrömmarna som ligger förtöjda vid kanalkanterna och allmänna bryggor.

Dagen är kyligare med tunga regnmoln som med viss regelbundenhet resulterar i ett ösregn i femton minuter för att sedan avta lika tvärt som det började.

Efter ca 8 timmar och 34 nautiska mil lägger vi till vid en flytbrygga utanför Beamont – sur- Oise

Vår natthamn på älven Oise
Det var inte vi😜

2 kommentarer om “Drömmar, brustna drömmar och mardrömmar

  1. Vilken turat ni fick tag på ett nytt lock till vattenfiltret! Plötsligt händer det! Även en mikroskopisk chans är en chans 😉

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s