Seine via Paris

20 augusti 2020 Cergy gästhamn 07.30

Idag lämnar vi floden Oise och tar oss vidare på floden Seine. Vi är förväntansfulla inför dagen, dels för att stifta bekantskap med Seine men framförallt inför att på egen köl följa Seine genom Paris.

Portalen till floden Seine

Det är en av fördelarna med att resa till medelhavet genom kanalerna, du kommer så nära upplevelserna. Vi passerar stora städer så nära att du tar del av stadens larmande ljud och puls, vi passerar med en båtlängd familjer som sitter och grillar i stadens grönområde, vi känner doften av gödsel eller bärgat spannmål när vi reser genom landsbygden och vid förorterna osar det av kemikalier från tung industri.

Vi får en inblick men deltar egentligen bara från utsidan.

Seine är bred och djup. Strömmen är moderat och det är på sin höjd 1 knop motström just nu. Vi hade förväntat oss betydligt mer trafik, både kommersiell trafik och fritidsbåtar. Det går inte att jämföra med floden Rhen med dess kaosartade trafik, den starka mot eller medströmmen och det begränsade djupet när du tvingas ut i älvkanterna av tung kommersiell trafik.

Seine ringlar sig i långa slingor genom det franska landskapet och vissa avsnitt längs flodkanterna är klädda med läktrar, vissa verkar fortsatt vara i trafik men det allra flesta är omgjorda till ”bobåtar”. Standarden varierar minst sagt och längs kanalkanten finns också ”kyrkogårdar” av gamla rostiga vrak till båtar som bara blivit lämnade vind för våg. Det känns lite sorgligt.

Floden Seine slingrar sig till Paris
Seine kantade av läktrar och bobåtar i varierade skick.

Idag får vi också ”franskt skäll” av en man som sköter den andra slussen genom Paris eftersom vi smet in bakom en läkter och vid grönt ljus utan annan kontakt.

Att få bannor i Frankrike är att få en verbal smekning där vi i milda och vänliga ordalag ombeds att ta en kontakt via telefon om vi vill passera slussen så att de förstår att vi vill följa med. De vill ju inte att det ska ska ske en ”accident”

Vi tackar vänligt för upplysningen och lovar bot och bättring. Vi bestämmer oss raskt för att INTE berätta om de tidigare försöken till kontakt via telefon och VHF och en och annan röd knapp utan att få så mycket som ett andetag till svar, och vi har därmed bestämt oss för att förlita oss på signalsystemet med gröna, vita och röda signaler.

Vi är beredda på mer trafik när vi närmar oss centrum och alla sevärdheter i stadskärnan, men trafiken uteblir. Vi ser på sin höjd tre sightseeingbåtar, fullpackade med människor med munskydd och som står som packade sillar, social distansering och avstånd på minst 1 meter följs inte här i alla fall. Vi möter 3-4 läktrar och någon enstaka hyrd liten motorbåt som svirrar runt med en hyrd kapten och unga vackra personer som har fullt upp med att ta selfie med sevärdheterna i bakgrunden, och that’s it!

Avsaknaden av båttrafiken är väl med stor sannolikhet en konsekvens av pågående pandemi.

Det känns coolt att för egen maskin och på egen köl passera alla de sevärdheter som Paris har ett erbjuda bara ett stenkast från relingen. Att passera Eiffeltornet i en av alla Seine krökar och att ta foto av den franska frihetsgudinnan, Louvren och Notre Dame från ett annat perspektiv än från land.

På väg mot Eiffeltornet
Den franska frihetsgudinnan
Runt en krök så dyker hela Eiffeltornet upp
Pont Alexandre III
Mycket guld ja

Och lika plötsligt är det över, de guldplätterade broarna med statyer och de putsade fasaderna längs turiststråken övergår till grå förorter utan vare sig guld eller silver.

Vi har redan tidigare bestämd oss för att passera Paris utan att stanna och nu gäller det att hitta en natthamn efter Paris.

Vi passerar gästhamnar som är så slitna och dåligt underhållna att vi skulle haft betalt för att ligga över natten och dessutom dubbelkollat vår båtförsäkring en extra gång. Det skall tydligen vara lite status att ha tillgång till båt i Frankrike men det verkar inte som det är så glada i att vara på sjön. De allra flesta båtarna verkar ligga till hamn i långa tider och utan särskilt kärlek eller omvårdnad från båtägaren, såpass länge att grönskan och små björkskott spirar längs skutsidorna.

Vid dagens sista sluss hittar vi slutligen vår natthamn, en alldeles perfekt liten brygga precis utanför slussen. Efter en lång dag med många intryck är det ”God Natt Jord” redan före 20.00

21 augusti 2020 på en brygga utanför en sluss 09.00 någonstans utanför Paris

Vi ombord har fått en vederkvickande sömn och vi lossar tampar och ger oss iväg vid 9.00. Seine bjuder inte på några överraskningar idag heller. Det är lugnt och stilla och floden ger oss goda marginaler till mötande kommersiell trafik. De enda båtar man egentligen behöver oroa sig för att de som är ute och kör små motorbåtar med texten E’cole de bateau på båtsidan och som synes svirrar omkring utan mål och mening.

Fransk chic längs Seine
Troligtvis slussvaktens sommarresidens.

Idag kallar vi upp slussarna via VHF som vi lovat. Vi försöker på stapplig franska informera att vi inte talar franska med väl engelska och ber om tillåtelse att slussa och de svarar:

Lets go!!

Vi tappar hakan av förvåning av svaret och dessutom på engelska. Det hade vi inte förväntat oss i Frankrike men vi är glatt överraskade.

Vår plan idag är att lämna Seine och fortsätta vidare på Canal de Loing. I sluss nummer 19 vid Moret skall vi få tillgång till kontrollen vi behöver för att själv sköta slussarna under vidare färd på Canal de Loring och då börjar verkligen Canal de France.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s