50 Shades of green

26 August 2020 Menetrol-sous-Sancerre, France – lenge etter at solen har stått opp.

Welcome to greenwood !

Er det grunnt her? Nei, det er er 1,50m! Dette har nå blitt et typisk samtale på en 40 fots seilbåt som futter rundt på kanalene i Frankrike. Canal lateral à la Loire har valgt å vise seg fra den dårlige siden med gunne partier og mye alger som vokser helt opp i overflaten og skaper problemer for Sothis og mannskap.

Men først, vi nærmer oss senteret for utleiebåter på kanalene. Det er kapteiner, og det er de som bare har spist kapteinkjeks hele livet som nå skal ut å kjøre STOR båt på kanalene. Det viser seg at å spise kapteinkjeks ikke kvalifiserer til manøvrering av båt. Leiebåtene er som løpske torpedoer, høy fart og 90 graders kurser for hver 10 meter. Båten på bilder treffer heldigvis kanalkanten med et smell og ikke oss som ligger fortøyd. Det viser seg senere at det må en supermann til for å få den båten sjøsatt igjen.

Kaptein kapteinkjeks smaker på Fransk salat!

Vi har igjen ligget utenpå våre Franske venner i båten Shamu siden det ikke er plass til mer en en gjestebåt i havnene vi er i. Shamu er flott båt med «foldemast» som kan vippes ned ved kanalfart. Eierene har værr bosatt i Paris og har hatt båten der, men de har nå kjøpt hus i sør Frankrike og skal frakte båten til en båtmegler som skal selge båten.

Vi klarer 9 sluser og 36 km før vi legger til i en utrolig flott naturhavn i Cours les Barres. Ved denne kanalkanten kan de skilte med gratis strøm og vann! Ja du hørte riktig, GRATIS! Hvorfor det ikke ligger drøssevis med snyltere her på årsbasis er et under, eller kanskje de ikke har oppdaget det enda? Uansett vi fyller tankene og lader tannbørstene.

Cours les Barres

27 August 2020 -Cours les Barres, France

Jeg spretter tidlig opp og går de 120 meterne til det lokale bakeri og får får med meg to nybakte Franske baguetter til frokost. Vi nyter frokosten og forlater den flotte havnen kl. 08.30 sammen med vår følgebåt Shamu. Denne kanalen åpner kl. 09.00 og vi har ganske nøyaktig 30 minutter til neste sluse så dett er nøye regnet ut.

Vi føler nå at vi har fått en overdose av grønt. Omtrent alt vi ser er grønt bortsett fra himmelen som stort sett er blå. Vannet er grønt, algene er grønne, trærne er grønne, buskene er grønne, gjerdene er grønne og jeg pisser snart klorofyll. Det er helt utrolig mye som er grønt her når man begynner å legge merke til det.

Et stykke før Port Nevers opptager vi at VNF ikke har vært helt sannferdige når de har estimert maks dybde på 1,80m. Vi har ikke engang kommet frem til området hvor de advarer om maks dybde 1,70m når vi i en sving ser 1,40m på dybdemåleren! Vår båt stikker 1,55m. Vi gjør en rask avregning i hodet å begynner å grue oss til området hvor de sier at dybden er 1,70m.

Vi må kjempe oss videre mot Port De Decize hvor alger (sjøgress) ligger i tjukke klaser og dybden flere gange viser 1,2 meter under kjølen. Det skal ikke være mulig for vår båt å kjøre i 1,2 meter vann men med nok gass så seglet vi oss frem i 4 km/t. Vi og våre Franske venner kommer oss omsider frem til Port De Decize og sluser inn til havnen som har minst like mye av disse algene som nå vokser overalt. Vi klarer knapt å få lagt til helt ytterst ved en pongtongbrygge når propellen som nå er full av alger og rister båten for hvert eneste omdreining.

Unødig å nevne at både vi og våre Franske venner er dødstrøtte etter denne siste etappen med alger og grunt vann. Det er som å kjøre båt på en våt plen kom jeg til å tenke mens det stod på som verst.

Skrekkfilm på ekkolodd!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s