Alternativ seks, kanskje?

29 August 2020 Port Decize (juletreskogen), France.

Her ligger vi, i toppen av et juletre!
Ikke så rart at styringen er litt treg kanskje.
Vært å merke seg at dette er helt ytterst på piren.

Våre Franske venner har brukt tiden i telefonen i forsøk på å få verifisert hva som virkelig er status uten å lykkes, det er ikke mange på jobb her i helgen. Så langt virker det som det kun er opplysninger som har fremkommet på telefon og at ingen virkelig har vært ute å sjekket.

Rapport fra VNF:
Det er godt med vann under broen, ellers så er det noe alger.

I går kveld kom også siste offisielle oppdatering fra VNF noe de gir ut hver fredag slik at folk kan planlegge kanalturen. Der står det ikke et ord om at kanalen er stengt eller at det skulle være en 1,2m begrensning. Våre Franske turkamerater ble virkelig oppgitt når de leste dette (dette er Frankrike utbrøt han). På mandag blir noen nye telefoner antagelig med høylytt tale og gestikulering, så får vi se hva som blir siste nytt.

30 August 2020 Port Decize (juletreskogen), France

Vi har fått inn ett ett tilbud på lastebiltransport fra her vi er nå og til et par havner utenfor Lyon. Det er fristende å komme seg rett til Rhone i et jafs om vi først må løfte ut båten. Det er bare et par tre timer med bil. Men, det må antagelig leies en mobilkran for å få løftet båten over på henger, så her er det bare å glede seg til å være dirigenten som får både mobilkran og lastebil samt personell i havnen til å være på samme sted og til samme tid mens Euroene fyker ut av lomma..

I skrivende stund vet vi ikke engang om de kan ta opp båten her, eller om det finnes en mobilkran innenfor en grei radius.

Om vi bare kan komme oss til en havn som har en traverskran som klarer 9 tonn så kan vi jo spare noen Euro lapper på leie av enda en mobilkran der vi eventuelt skal legge ut.

Transportøren foreslår to havner på Rhone, den ene er Les Roches de Condrieux og den andre er Valence som et godt stykke sør for Lyon. Problemet er at han virker helt fraværende når det gjelder hvordan vi skal få båten opp på hengeren, og av igjen, det er mulig det er en språkbarriere i veien. I tillegg så er han bare ledig frem til torsdag da skal han på annet oppdrag, ikke no press…

Når det gjelder alternativene som Skarpøye hadde listet opp så hadde hun hadde glemt alternativ «sex» i sin liste på fem punkter. Dette er noe jeg syntes vi skal se nærmere på med tanke på at bestikkelser ble nevnt, og at penger ikke alltid løser alle problemer. Mine murer kunnskaper ble også satt under et kritisk lys, så det er kanskje på tide sette fokus på eldre yrker enn muring nå det kommer til en løsning?

En kom frem, den andre ble antagelig spist av algene.
Det er viktig å holde strak kurs.

I morgen kl. 0900 kommer våre Franske venner til å ringe til topps i VNF for å få en skikkelig bekreftelse på om vi kan kjøre eller ikke. Og dermed også validiteten på den informasjon de selv gir ut. Sier de maks 1,2 meter så gir vi oss her og går videre med lastebil planene, sier de 1,40 meter så tar vi sjansen å kjører på om vi så skal tømme båten for alt som veier noe.

Jeg lurer på hvor mange cm. vi kan «tjene» på å tømme båten for ca. 1 tonn? Mast, bom og storseil er allerede borte og det veier vel ca. 350 kg. Vi har 480 kg vann ombord, ca. 180 kg i diesel samt anker og kjetting som kan fjernes. Regner også med at vi kan enkelt ta ut 100 kg til i løsøre. Vi kan også hive ut matrosen, med det er ukjent hvor mange kg det gir om noen, eller om det er verdt det med tanke på ettervirkningene 😂.

Båten skal normalt stikke 1,55 meter, men vi ser allerede nå at vi kan kjøre der dybdemåleren viser rundt 1,40, og måleren ser ut til å stemme godt når jeg kontrollmåler med båtshaken, men vi hadde ikke tatt den sjansen med Svensk grantitt!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s