Canal Du Centre

1 September 2020 Kl. 0900, Diou France

Fersk Fransk frokost på vei til Sothis, takk Skarpøye!

Vi kommer stadig nærmere den sagnomsuste Canal du Centre. Et stykke før den siste slusen på kanal Canal Lateral a la Loire tetter det seg plutselig til og farten synker fra 8 til 5 km/t når ror og kjøl pakker seg tett med sjøgress, vi sleper til slutt på en urskog så det er ikke annet å gjøre en å stoppe og slå revers slik at mesteparten som har samlet seg opp sklir av ror og kjøl samt propellen.

Vi klarer bare 50-100 meter før farten synker drastisk og vi må gjenta seansen med full revers igjen og igjen. Vi har diskutert om det vil hjelpe og ha ankeret hengende nede imens vi kjører i håp om at det kan fange opp en del sjøgress før det går i ror og propell. Vi heiser det ned så langt vi tørr, det hadde ikke vært så kjekt om de fikk feste på noe i bunnen i 8 km/t…

Ankeret får nye oppgaver på kanalene

Vi ser at med ankeret nede så kommer oss lengre mellom hver stopp, høyden finjusteres ned slik at vi kan få røsket opp mer gress. Vi stopper å sjekker status etter noen hundre meter og det har gjort jobben og er fullpakket med sjøgress.

Det er mange fine steder vi passerer

Når vi omsider kommer frem til siste slusen og slår båten i fri stopper den nesten momentant i sjøgresset, det er overalt og helt opp i vannflaten. Vi ber til høyere makter at etter slusen så er alt bedre.

Vi blir liggende å vente en stund, men omsider åpner slusen og vi begynner innkjøringen til Digoin og dermed starten på Canal Du Centre som er 112 km lang og har har 61 sluser.

Innkjøringen begynner fint over den 240 meter lange akvedukten, vi begynner å bli bortskjemte med kjøring på fine akvedukter nå. Etter akvedukten kommer vi inn i byen og alt det fine overskygges av en skog med sjøgress som er like tett som havna i Decize. Vi øker turtallet men farten synker til et par km/t og jeg tenker at her blir vi liggende, midt i kanalen til spott og spe helt til snøen faller.

Dette er nå helt vanlig seiling for oss nå.
Best i medvind.

Ankret senkes igjen og vi kjemper oss forbi havna og ut av byen, det blir stressete og moralen synker et hakk med tanke på de neste 112 km. Så dukker det opp en et verksted langs kanalkanten som har en fungerende stor kran og vi sier halvt i ørska at «we will be back and borrow your crane”. Mannen ved krana sier ok see you later! Slitene som vi var på dette tidspunktet, og ved synet av en fungerende kran så var vi veldig nære på å kalle på en lastebil. Men vi vet at rundt neste sving kan alt være bedre, eller verre….

Og som et mirakel etter ca. 3 km forsvinner alt sjøgress og bunnen er helt slett som en biljardkule. Vi tørr nesten ikke se på ekkoloddet akkurat som det skulle bringe gresset tilbake. Men det holder seg borte og uten mer problemer kommer frem til Paray-le-Monial som har både gratis strøm og vann, og 1,90 meter ved kaien. Vi entrer drømmeland og drømmer om både lastebiler og sluser.

1 September 2020 kl. 09.00 Paray-le-Monial, France

På morgen venter vi ved slusen i byen å ber til høyere makter at alt er bare fint på baksiden. De høye maktene har ikke stått opp enda for etter slusen starter helvetet igjen. Ned med anker, kjør litt, ta opp anker, bakk opp og gjenta. Slik går formiddagen og de neste 3 slusene etter Paray-le-Monial. Plutselig ser det ut til at de høyere makter har våknet og bunnen er fri for alle vekster igjen. Farten øker til 8 km/t, solen skinner og mannskapet hviler ut.

Skarpøye ber til de høyre makter

Det psykiske stresset er minst like stort, om ikke større enn det fysiske. Å bli stående fast med en 40 fot seilbåt «in the middle of nowhere» med utelukkende Fransktalende bønder på alle kanter kan tulle med litt med forstanden. Det kan kanskje sammenlignes med en motorstans på Rhinen som også krever at man er flink til å finte ut slike tanker raskt.

Etter problemfri kjøring resten av dagen samt et par broer som må åpnes så kommer vi til gruvebyen Montceaum Les Mines som tilbyr både dybde og godt internett.

Bro nr. 1
Shamu på vei under bro nr. 2.

Vi er nesten halvveis i Canal du Centre og i morgen kl. 0900 fortsetter ferden på kanalen med dårlig rykte. Vil Sothis og mannskap møte veggen, bunnen eller masse sjøgress? Best å følge med videre.

Våre Franske slusevenner og tolker på Shamu.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s