6-7 September 2020 – Marina de Chalon sur Saône, France

Marinaen i Chalon sur Saône er akkurat slik man forventer at en marina skal være. Det er godt med dybde, de har diesel, de har raskt internet og is nok til alle dine Gin and Tonic. Vi har sovet og hvilt ut etter siste måneders strabaser. Det er nå slik at vi har en tendens til å kjøre oss selv litt for hardt for lenge. Det er er ikke mange «hviledager» vi har unnet oss på de 5 måneder vi har vært ute. Vi er nok mye strengere mot oss selv enn våre tidligere arbeidsgivere.


At vi har klart å komme oss igjennom de Franske kanaler skyldes at vi har vært åpne for alternativer som har kommet til oss på akkurat rett tidspunkt. Om vi hadde stått fast på våre opprinnelige planer så hadde vi nå ligget i Charville messiers og ventet på at Meuse skulle åpne igjen, noe den ikke kommer til å gjøre på lenge.

I Maastricht la vi oss til på gratis plassen i kanalen, men i løpet av ettermiddagen kommer det flere båter som gjør at vi må flytte oss lenger fremover. Denne lille flyttingen gjør at vi kommer i kontakt med en kar som har seilt på kanalene i 30 år. Han rykker i våre tilrettelagte planer og kommer med alternativer som vi tidligere ikke har sett for oss. Vi måtte virkelig ta oss en tur i tenkeboksen. Kan vi stole på denne personen? Vi bestemmer oss til slutt for å følge hans anvisninger.
Når vi er i slutten av Canal de Loing så får vi beskjed om at vi må, på grunn av vannmangel, sluse sammen med en annen båt som ligger å venter på oss. Denne båten viser seg å være Shamu som kommer oss til uvurdelig hjelp på en vanskelig del av turen og samtidig er de fantastiske mennesker. De har ikke tenkt å ligge å vente på bedre «vær» men kjører på, noe som gjør at vi kommer forbi denne hindringen også.
Under dette kapittelet så er det på sin plass å ta med vår kontakt med transport firma for frakt av båten om det skulle bli så ille. Mr THORAL Norbert på Norbert Transports et Guidage har vært veldig hjelpsom under den perioden som vi hadde plan B aktiv. Heldigvis slapp vi å benytte tjenesten, men om det hadde oppstått behov for transport så hadde Norbert fått jobben. Norbert skriver og forstår Engelsk helt utmerket og han kjenner havnene rundt Lyon godt. Du finner med informasjon her: http://www.norbert-transport-bateaux.fr
Hjelpen, eller det lille hintet har alltid kommet i perfekt tid selv om svaret ikke var helt åpenbart for oss.

En liten betraktning til, nå som vi er på farten hele tiden er behovet for å trekke seg tilbake ganske viktig. Vi kjenner nå et sterkt skille mellom det å sitte oppe i cockpit (ute) eller sitte nede i salongen. I salongen så er vi hjemme, og når vi sitter vi oppe i cockpit så er vi plutselig der vi tilfeldigvis ligger. I cockpit blir vi blir hele tiden påmint om vi ikke er hjemme.Forskjellen er såpass påfallende at vi blir ofte sittende nede «hjemme» å spise middag, eller tilbringe hviletid. Vi er glade for at vi har en båt hvor vi kan trekke oss nedunder og slippe å sitte til almen beskuelse hele tiden. For beskuet blir man 24/7. Hadde man vært like nærgående og tittet inn i vinduer ved et hus på samme måte som mange gjør når de ser inn i en båt hadde man antagelig blitt anmeldt for kikking.

8 September 2020 – Marina de Chalon sur Saône, France
Vi er nå uthvilte og klare for å sette baugen 180 grader sørover. De siste innkjøpene gjøres med bla. en kartbok over Saône som vi ikke hadde, vi topper opp dieseltanken og vasker litt klær før vi setter av sted ut på elven. Marinaen her har absolutt levert bra for våre behov.
Elven er bred og dyp og det er nesten ingen sluser på veien. Vi suser nå sørover i 11 km/t i sol og deilig sommervær. Vi er overrasket over fraværet av trafikk, og vi kjører «som vanlig» alene på den store elven.

Vi klarer totalt 87 km i dag, og legger til på en kommunal brygge utenfor Belleville. Vi antar at den er gratis. Vi har nå ca. 50 km igjen før vi er i Lyon og da kommer vi ut på Rhône. Vi regner med å spise en god del km i morgen.
Hvor mye hadde en evt lastebiltransport kommet på? Vi går kanalane i sommer og er litt skeptisk på vannmengden enkelte steder.
LikerLiker
Vel jeg har ikke tilbudet lengre, men jeg mener det var minst 30 tusen. Og da sjøsatte de på elven Saône. Problemet er å finne en bil med kran stor nok til å ta båten. Ellers må du leie av kranbil også. Hvor dypt stikker du?
LikerLiker