Bryggeliv igjen

31 Oktober 2020, Port Heraclea Cavalaire, France

Båtskolen med minstematrosen går sin gang og de gode rutinene som Skarpøye innførte ved forrige båtskoleperiode i Sverige videreføres med godt resultat. Minstematrosen har nå blitt ungdomsskole elev og opplæringsplanen må tilpasses deretter. Timeplanen er, i tillegg til teori, fordelt i praktiske og kreative oppgaver som matlaging, innkjøp, videoredigering, kunst og håndverk etc. Vi har et elev lærer forhold på 1 til 1 så hjelpen er aldri langt unna, heller ikke lærerens strenge blikk om elevens tanker et øyeblikk driver bort fra oppgavene.

Virkelig?

Båtskolen drives ikke etter klokka, vi er kun opptatt av at dagens oppgaver skal løses. Eleven kan velge selv i hvilken rekkefølge fag og oppgaver skal løses i løpet av dagen. Vi starter etter frokost og slutter når dagens oppgaver tar slutt.

Rask og konsentrert jobbing belønnes derfor automatisk med en kortere skoledag, og omvendt om elven ikke konsentrerer seg. På gode dager med utmerket prestasjon så legges det inn en ekstra belønning.

Skarpøye har derfor en meget viktig oppgave i å balansere timeplanen til elevens kapasitet og utholdenhet, samt å veksle mellom teori og praktiske oppgaver for å holde på motivasjonen.

El Capitan sørger hele tiden for at teknikken i dagens digitale skole fungerer.
It doesn’t work!!!

På dagene hvor vi seiler så tilpasses timeplanen i stor grad etter vær og vind samt tilgangen vi har til internet. På disse dagene bidrar også eleven mer i den praktiske delen av å seile en båt samt navigasjon, vær, fortøyning og ankring.

Vi har i dag sikret oss kontrakten for 1 måneds opphold her i Port Heraclea Cavalaire. Det er en lettelse at vi har fått denne på plass i disse lockdown tider. Vi takker Neptun for at vi ikke ble liggende lengre i den forferdelig dyre havnen i Port Porquerolles og måtte tilbringe en måned eller mer der.

Vi hadde en samtale med havnekapteinen om hvordan båtlivet påvirkes av nedstengningen. Han sier at det ikke er noen konkrete forbud for fritidsbåter, men at reglen med 1 km i radius fra hjemmet med 1 times varighet gjelder også for båt. Det innebærer at de fleste ikke engang kommer seg ned til havnen, og langt mindre ut på vannet uten å bryte mot denne regelen. Vi som bor i båten kan utnytte 1 time og 1 km. om vi ønsker, men det vil ikke være særlig respektfullt så vi kommer selvsagt ikke til å gjøre det.

1-3 November 2020, Port Heraclea Cavalaire, France

Budsjettet for frem til og med oktober måned er oppgjort. Det er mange måter vise utgifter på, vi syntes det er nyttig å se utgiftene på to måter. Oversikten på de løpende utgiftene gir oss det beste bilde på hvordan vi ligger an hver måned, de totale utgiftene gir oss selvsagt hele sannheten, men det kan fort blir litt mer uoversiktlig.

Før vi dro på kanalturen igjennom Europa så vurderte vi kostnadene mot å ta sjøveien ned. Det er alltid vanskelige å estimere, men jeg mener å huske at vi kom frem til at sjøveien ville koste 10-15 tusen mindre mindre i forhold til en kanaltur. Kostnadene sjøveien er stor grad avhengige av været, hvor mange havner man er innom og distanse man seiler pr. dag. Vi regnet uansett med å bruke 2 mnd. om vi tok kanaler eller sjøveien. Men nå sitter vi i alle fall med fasiten på kostnadene for kanalturen, og den kan kanskje være interessant for noen:

  • Kr. 30000,- Av/på masting, rigging, lagring, pakking, transport.
  • Kr. 4200,- totalt i drivstoff.
  • Kr. 2390,- Vignett for Franske kanaler.

Totalt 36.590,- for vår kanaltur på 8 uker.

Vi slapp heldigvis å frakte båten på lastebil noe som fort ville doblet summen for transport.

Selve opplevelsen kan ikke måles i penger, og vi har aldri spurt oss selv om vår forrige kanaltur var verd pengen eller ikke, men vi har snarere alltid sett tilbake på den turen som et høydepunkt i livet. Den korte perioden for 6 år siden hadde garantert ikke stått frem som et av høydepunktene i livet om vi ikke hadde tatt et halvt års pause. Vi har hatt mer glede og samtaler rundt den korte turen enn de siste 7-8 år med hamster liv. Denne gangen tar vi med huset på en lengre tur og gjør mer av det som gleder og inspirerer oss, både nå og senere i livet. Vi har ingen båtplass hjemme, våre fortøyninger er her og nå.

Venting er som frykten, det finnes alltid en god grunn til å…vente, frykte.

Dessuten, hadde jeg fått testet denne vaskemetoden hjemme?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s