10-12 februar 2021 Port Vauban Antibe, France
Etter mange fine dager i Antibes er det på tide å dra videre. Vi har fremdeles ikke et mottatt svar på vår forespørsel vi gjorde til havnen Calvi på Korsika. Jeg får sende en purremail og følge opp med en telefon om de ikke svarer på purring. Jeg benytter Appen Navily til å sjekke opp Port Lympia, dette er havnen som ligger i sentrum av Nice. Appen anslår prisen for vår båt til €19 inkludert vann, strøm og wifi, det må være en god pris så det er bare å trykke send forespørsel i appen.

Dagen etter får vi en mail hvor de sier de har en plass ledig på flytebryggene ved bensinstasjonen. Vi bruker google maps for å sjekke lokasjonen og vi syntes plassen ligger noe utsatt for østlig svell. Vi forhører oss om dette og får beskjed om at det nok ikke er den roligste plassen i havna med østlig pådrag.

Havnen i Nice er ikke som andre havner i nærområdet, her er det ikke bare lystbåter som preger havnen, dette er en havn som er i bruk av både fiskere, industri etc. Vi tar sjansen og takker ja til tilbudet og i morgen seiler vi de knappe 10 nm til Nice.
Havnen her i Antibes har gratis el-sykler til låns som vi har forsøkt å få låne en stund uten hell. Etter å ha fått en del hjelp med sykkel appen så får vi ut en sykkel og tar en etterlengtet tur til nabo marinaen Baie des Anges som ligger vel 7 km unna. Havnen i Baye des Anges er omkranset av 4 gigantiske pyramide lignende boligblokker som mildt sagt ser veldig merkelige ut i dette landskapet. Marinaen som er omkranset av pyramidene er mildt sagt et imponerende skue, og til tross for at det ser grusomt ut på avstand så er det er faktisk ganske koselig i båthavnen med alle restauranter og kaféer.

Torsdag 11 februar betaler vi for oss og sier adjø til den hyggelige og hjelpsomme betjeningen i port Vauban. Solen skinner og varmer godt når vi setter kursen mot Nice, det er deilig å være ute igjen selv om turen er kort. Vi kjører sakte i 3-4 knop for for å dra ut på tiden og nyte dagen utpå. Når vi ankommer Nice så kaller vi opp på kanal 9 før vi enter havnen og de svarer umiddelbart og leder oss til rett plass.

En kar står å vinker oss inn på den lille flytebryggen som forøvrig beveger seg ganske mye i svell fra havet. Havnen er mindre enn hva man skulle tro og det er veldig begrenset med plasser til båter i vår størrelse. Det er bedre med plasser til mindre båter og superyachter.

Vi ligger helt alene og det er neppe plass til flere på denne siden av brygga. Andre siden blir antagelig brukt til bensinfylling så her blir vi ensomme mitt i byen, akkurat det vi liker. Det er dessverre ingen sikkerhet og porten til brygga er åpen hele døgnet. Vi løser dette med medbrakt sykkellås så vi låser porten etter portforbudet Kl. 18.00. Vi ser for oss at det ikke er så morsomt her på sommeren med fullt pådrag utpå bryggene mitt på natta. Skal du på tur så sørg for at båten kan låses skikkelig, og ha gjerne en skjult safe boltet fast i skroget.
Nice blir av mange betegnet som «dronningen av rivieraen». Det er her man skal bli sett, nå er vi her og blir forhåpentlig oversett.

Etter en relativ skumpete natt langs flytebrygga så går vi en fin tur langs promenade des Anglais og gamlebyen, og vi får et fint inntrykk av storbyen Nice. Vi får også sett oss om på Castle Hill og som de turistene vi er skvetter til klokka 12 nå det daglige kanonskuddet avfyres i byen.

Avfyring av kanonen er en tradisjon i Nice og sagnet sier at det var en utålmodig britisk gentleman som fant på stuntet. Etter sigende så hadde han en kone som til stadighet kom for sent hjem til lunch, og som den handlingens mann han var fikk han i stand en avtale med byens borgermester om avfyring av et kanonskudd hver dag klokken 12.00. Siden så har dette blitt en tradisjon i byen Nice og kanonen avfyres klokken 12 hver dag, ganske praktisk, men uvant for oss turister som skvetter til, noe de lokale syntes er ganske artig. Etter terror angrepet i 2016 så avfyres det ikke lengre den 14 Juli.

Vi har bestilt plass her i 14 dager, men vi får se om vi flytter på oss litt før den tiden. Det er mye å se på her i Nice og områdene rundt. Det er mulig at vi forflytter oss til en roligere havn Beaulieu sur Mer som ligger litt lengre øst. Det vil gi oss bedre tilgang til å besøke Cap Ferrat og Eze som skal være steder verd å se.

Det tikker endelig inn et svar fra Calvi på Korsika hvor de kort sier at vi skal ringe et par dager før ankomst. Ja ja, da er de åpne i alle fall. Vi må som nevnt ta en PCR test før vi drar mot Korsika og vi har undersøkt hvor dette kan gjøres her i Nice. Det gjenstår å booke tid.
Når det gjelder videre seiling så endrer bildet seg hele tiden. Vi nærmer oss Italia og vi kunne kanskje fortsette den veien, men så fikk vi beskjed i dag at den Italienske regionen nærmest oss går over fra gult til oransje nivå, noe som innebærer strengere restriksjoner og ingen bevegelse utover bygrensene. Det betyr mest sannsynlig at vi foreløpig bør holde oss i Frankrike og heller ta turen over til Korsika når det Franske fastland tar slutt. Vi håper at forbudet mot ankring i utehavn snart tar en ende slik at vi kan bruke mye tid for anker på Korsika. Men vi har det ikke travelt, først skal vi se oss rundt i Nice.