Fullt mannskap

14 – 23 Mai 2021, Isola Sacra, Italy

Minstematrosen er tilbake og mannskapet er nå fulltallig. Etter flere dager med urolig sjø i havnen så er vi klare til avgang. Fortøyningsfjærene har jobbet overtid i alt svell som har vært den siste tiden, og vi må bruke kniv for å få løsnet ett av tauene. Den koselige havnekapteinen har gitt oss 3 netter gratis og ytterligere et par hundre i avslag på øvrige netter. Selv om havnen har sett sine bedre dager, og at den er en utfordring i vestavind så kompenserer den hyggelige betjening for noe av dette.

Fiskebåter søker lengre opp i elven når vinden øker på.

Sammen med den Svenske båten Carpe ventum som har tatt oss igjen setter vi kursen sørover mot Anzio. Turen preges av rulling fra gammel sjø, dessverre er vinden for svak til å støtteseile. Vi kaller opp havnen før vi anløper og ber om tillatelse til å gå inn i den grunne havnen. Svaret kommer tilbake på Italiensk noe vi ikke forstår et kvekk av, så vi fortsetter inn og blir til slutt mottatt av et par karer i en jolle som vinker oss inn på en ledig plass. Carpe Ventum har booket plass, men havnen virker ikke å ha helt kontroll, det kom tross alt 2 båter på en gang 🙂

Torget i Anzio
Neros huler på stranden i Anzio

Anzio er en koselig liten by med en aktiv fiskerhavn og fin strand hvor man kan beskue ruinene av Villa Nero på nært hold. Mannskapet ombord på Carpe ventum og Sothis bestemmer seg for å spise middag på en av byens mange fiskerestauranter. Det blir mye sjømat og de fleste er fornøyde selv om serveringen roter det til og vi får servert noen feil retter. Når vi ber de splitte opp regningen så blir det mye madre mio. Vi blir i Anzio to netter før vi setter kursen mot Ponza.

Det er fisk som gjelder i Anzio
Skarpøye og minstematrosen sjekker bølgebryteren
Nero
Standen og fyret i Anzio

På vei til Ponza får vi beskjed om å endre kurs på grunn av en militær øvelse i området. Omveien medfører en time ekstra tur og etter totalt 38 nm før vi legger vi anker i meget pittoreske omgivelser på Ponza. Etter en relativt urolig natt så sjøsetter jollen og tar en rekognosering og ser på de utrolig flotte omgivelsene. Vindene er foreløpig uforutsigbare, og det er ikke uvanlig at den roterer nesten 360 grader i løpet av døgnet noe som gjør det vanskelig å ankre opp på en plass. Du har alltid havet rett ut i en eller annen retning så ved vind skifte er det bare å lette anker og finne en annen bukt.

Ankret opp utenfor klippene på Ponza

I skrivende stund ligger i bukten Cala di feola som raskt fylles opp av 25 overnattende båter nå i pinsehelgen. Vi ser nå starten på sommersesongen og stadig fler båter dukker opp på ankerplassen som til nå har vært ganske tomme. Ankring skjer så nære at man nesten kan sende saltet over til naboen, men så langt har alt gått bra og ingen anker har krysset sti.

Ankerplassen Cala di feola åpen mot havet.
Det spirer og gror her nede nå.
Minstematrosen øver på navigering i trange sund
På vei til Dinghy dokken
Dinghy dokken, baren klargjøres for sommeren
Tunnel

Budsjettet har røket denne måneden ved kjøp av en ny Honda generator bestilt og levert fra SVB24 i Tyskland samt årlig forsikring. Havneavgifter og mat er fremdeles de høyeste utgiftene tett fulgt av forsikring og aggregat. De to sistnevnte vil jevne seg ut i løpet av året. Digitale media er stort sett internett, telefon og bookbeat.

Internet har vært en relativ stor kostnad etter at jeg måtte kutte ut internettbruken på mitt Norske Chilli abonnement. Med liten skrift står det at abonnementet ikke gjelder om du oppholder deg mer enn 4 mnd i EU. Orange har tilbudt oss 20 GB til €43 noe som er relativt dyrt syntes vi, men nå har vi funnet et Vodafone abonnement i Italia til €30 pr. mnd med ubegrenset internet i hele Europa.

Vi er forsikret i Pantaenius og i år kom de faktisk med en god nyhet for oss som har vært kunder en stund. 10% avslag på egenandel for hvert år uten skade gir oss totalt 90% på vår egenandel og sparte et par tusen ved å øke egenandelen til maks. Så får vi allikevel håpe at vi unngår å bruke forsikringen i overskuelig fremtid.

Good night

Og helt til slutt noen tilfeldige videoklipp fra hverdagen ombord.

En kommentar om “Fullt mannskap

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s