30 maj – 2 juni. på svaj utanför Gouvia Marina. Korfu Grekland
Vi förflyttar oss sakta söderut och vindarna bestämmer när.
Den ena bukten, vackrare än den förra, ligger hela tiden runt hörnet och etapperna sällan över 4 nautiska mil. Jag hinner nästan inte få upp ankaret och stuva undan snubbern förrän det är dags att ankra upp igen.


Korfu, den grekiska juvelen i det joniska havet, också känd som smaragdöarna är verkligen grönskimrande som ädelstenen. Ön är kuperad och klädd med olivträd och höga cypresser. Huvudstaden, Kerkyra är det kulturella hjärtat på ön och här blandas influenser och kultur från England, Frankrike, Grekland och Italien.
Vår segling till Grekland har hittills uppfylld våra förväntningar i alla avseende. Vi njuter av svalkande tzatziki, grekisk sallad med fetaost och oliver, souvlaki, gyros, stifado och kleftiko. Skarpöga har sedan tidigare tagit det grekiska köket till sitt hjärta och in i sitt eget kök men grekisk mat smakar absolut bäst i Grekland.
Det är lätt att göra sig förstådd och att förstå eftersom nästan alla pratar engelska. Det är oändligt skönt att slippa tro att man förstått eller försöka förstå genom stappliga konversation via Googles översättningsappar.
Om jag fick önska mig en superkraft så är det definitivt att kunna fler språk. Tänk vad världen hade sett annorlunda ut om det aldrig blev några språkliga missförstånd.
Minstematros gör sin sista skolvecka nästa vecka. Båda pedagogerna ombord och inte minst eleven ser fram emot välförtjänt sommarlov.

I skrivandets stund ligger vi uppankrade i en vik utanför Gouvia eftersom vi behöver få lite saker och ting gjorda innan vi tar oss vidare till huvudstaden Kerkyra som ligger någon nautisk mil undan.



Dingen sjösätts efter månader på däck och utombordaren startar utan större problem. Det är hett när vi tar oss in till Gouvia marina.

Innan vi påbörjar våra bestyr behöver vi energi och vi slinker in eller rättare sagt blir inropande till första bästa lilla taverna som ligger längs bygatan. Ägaren har precis öppnat och lovar oss stora välsmakande gyros på momangen. Snart får ägaren sällskap av en gammal man som stapplar in på tavernan och börjar slamra i köket. Detta blir spännande tänker Skarpöga, hoppas vi slipper bli matförgiftade tänker El Capitan.
En flaska vatten, kylda glas med Coca-Cola, en liten karaff vin och en öl och tre gyros serveras som besättningen äter med god aptit. Notan på 13 Euro för hela kalaset kan man inte klaga på!

I Italien fick vi fördela våra sopor i mindre påsar för att sedan försöka smussla ner soporna i de sällan placerade sopkärlen men i marinan finns minst tre stycken sopstationer, tydligt markerade! Halleluja.
Vi försöker verkligen ta bort stora och onödiga emballage för att minimera våra sopor men vi konsumerar åtminstone en soppåse varje dag och då är det guld värt med en fungerade avfallshantering.

En matvarubutik finns på gångavstånd och i marinan finns en tvättinrättningen och för 12 Euro per maskin får du tvätten tvättad, torkad och ihopvikt. Ja tack!
Eftersom vi bytt land behöver vi också tillgång till ett data SIM- kort med grekiskt abonnemang som fungerar och är överkomligt prismässigt. Minstematros har varit utan internet ett par dagar och är mer än ivrig på att gå runt i värmen, på jakt efter internet.
På en liten anspråkslös skylt står ”Tech it easy” och här hittar vi internet till mistematros stora förtjusning. Och ska vi vara rättvisa ombord, vilket vi ska, så är både El Capitan och jag lika nöjda.
Sist men inte minst så behöver vi inklarera in Sothis i det grekiska farvattnet hos hamnpolisen.

Vi är lite nervösa när vi stiger in på kontoret eftersom vi har hört talas om griniga och besvärliga tjänstemän. Döm om vår lättnad när vi möts av en vänlig man med snälla ögon som gör tuppen upp och hummar belåten när El Capitan langar fram crewlist, passport, registrationspaper, insurancedocument och slutligen beviset på att TEPAI, den grekiska båtskatten är betald.
Hamnpolisen upplyser också att det tillkommit en ny lag (se nedanför bilden) och skriver ner ett nummer på vårt försäkringsbrev. El Capitan som vi ha ordning i skåpet tar kontakt med vårt försäkringsbolag och får strax ett nytt uppdaterat försäkringsbrev tillsänt via mail.
Och nu är vi officiellt i Grekland.

Besked om denna ändring i ansvars försäkringen gavs av port police vid incheckning i Grekland. Böter på €50 kan påräknas om inte du har uppdaterat intyg vid kontroll. Underlåtenhet att iaktta skyldigheten att försäkra ett fritidsfartyg ihht. artikel 17, döms till böter på €150 per meter av fartygets totala längd.
Tidigare lag 4256/2014: Civilrättsligt ansvar för passagerares och tredje mans dödsfall eller kroppsskada €50.000 pr. person og €500.000 per händelse. Civilrättsligt ansvar för materiella och havsföroreningar €150.000.
Ny lag giltigt från 20/4-2022, 4926/2022 artikkel 17: Civilrättsligt ansvar för passagerares och tredje mans dödsfall eller kroppsskada €150.000 pr. person. €700.000 per händelse, och €2 100 000 totalt för hela försäkringsperioden. Civilrättsligt ansvar för materiella skador på passagerare och tredje man: €150 000, per händelse och €450 000 totalt för hela försäkringsperioden. Civilrättsligt ansvar för att ha orsakat havsföroreningar: €150 000 per incident och €450 000 totalt för hela försäkringsperioden.
Gratulerer🇬🇷Nå er det bare å lære gresk😂ikke minst skrive det!!👍🏻🇳🇴
LikerLiker