2 – 9 Juni, – Petriti, Korfu Hellas.
Gouvia marina er base for en god del charterselskaper, og der det er mye charterbåter er det et stort behov for reparasjoner. Gouvia har derfor et godt utvalg av butikker med båtutstyr og verksteder for båtreparasjoner. Noen «charter kapteiner» som vi har observert har ikke styring på båten de har leid, og vi kan ikke forstå annet enn at skader forekommer ganske hyppig.
Vi har hatt veldig lite problemer med båt og motor, men noe slitasje må vi regne med etter så mange år med kontinuerlig bruk. Sothis har vært befolket hver dag siden 2012 og er nå ute på sin andre lengre tur i Europa. Min teori er at båter i bruk slites mindre enn båter i opplag.

Uansett, etter 20 år så synger vår Shurflo trykkvannspumpe på siste verset. Den har gått opp et par oktaver i lydnivå og sliter med å holde trykket oppe, hvem gjør ikke det etter mange år?
Minstematros og jeg på leting etter en ny pumpe og finner en Jabsco Pure-Max 3 som skal gjøre jobben med litt mer trykk enn tidligere pumpe. Whale rørsystemet som vi har skal fint tåle 40 psi så så vi går til innkjøp. Nå viser deg seg at vår gamle pumpe hadde en skrue løs og etter stramming av den, og et par andre, så fant den tonen igjen. Vel, nå har vi i alle fall en i reserve om den plutselig skulle stoppe.

Vårt Raymarine RL70 radar display som er montert ved kartbordet har stoppet å fungere. Den gamle kartplotteren som er montert i dashbordet (instrumentbrädan) ved roret har akkurat samme skjerm, men den er ikke lengre i bruk. Vi skrur ut denne og monterer den ved kartbordet, og vipps så har vi fungerende radarskjerm igjen.

Men nå har vi et stort hull i dashbordet. Vi finner en passende stor karbonplate som dekker hullet og feller inn plotteren vi bruker i dag i denne, så nå ser det ut som hel ved igjen. Det foreligger laaangsiktige planer om å byttet ut hele det slitne dashbordet med en fin karbonplate, men det får vente til ny plotter står på innkjøpslisten.
En nærmere test av vår gamle analoge Raymarine radar på siste nattseiling viser at den ikke klarer å plukke ut et 185 meter stort skip på 1nm, og det syntes vi er litt skummelt, så en ny radar er på ønskelisten, men det er foreløpig langt utenfor budsjett 😦
Forhandlere eller andre må gjerne sende oss et tilbud på ny radar der vi bare betaler frakt 🙏🙏
En liten inverter som gjør om 12v til 220v har stått på ønskelisten til Minstematrosen. Han har nemlig en strømslukende Lenovo Legion gaming PC som ikke går på 12v. Han må derfor være påpasselig å lade opp denne når vi har ligger i havn og har 220v, eller når vi kjører aggregatet for å varme opp litt vann. En ensom 350w inverter ligger å venter på oss i den første butikken vi besøker. Lykken er på vår side mener minstematrosen som nå kan spille på PC når vi ligger på anker.

Lykken er på vår side mener minstematrosen som nå kan spille på PC når vi ligger på anker.
Etter alle innkjøp letter vi anker og siger 5 nautiske mil sørover fra Gouvia til Korfu by. Her finner vi en god ankerplass og kjører jollen inn igjennom den kunstige vollgraven Kontrafossa for å utforske den koselige gamle byen.




Varmebølgen som pågår gjør det nesten utholdelig å gå på sightseeing og når toppen av hodet på El Capitan nesten tar fyr søker vi ly på en tilfeldig kinesisk restaurant i skyggen. YAMI Sushi & Chinese Restaurant viser seg å være et utmerket valg og vi får servert noen av de beste asiatiske retter vi har smakt. Vi anbefaler en tur innom om du er i nærheten.

Etter noen hete dager i Korfu by seiler vi videre sørover til tettstedet Petriti som kun består av en fiskerhavn og 4-5 tavernaer. Det finnes en liten molo hvor man kan legge til, men vi velger heller roen og ankrer opp utenfor.

Våre venner på Carpe Ventum kan rapportere at tavernaene har god og rimelig mat, men Skarpøye har byssa full med mat som må spises, så her blir det både Indisk og Thai ombord. Vi møter opp mannskapet på Carpe Ventum senere på kvelden og koser oss med Retsina og isvann i baren ;).
Varmebølgen gjør at vi til stadighet har 31-32 grader nede i båten på dagtid, og 28 grader når det er leggetid, og det er ganske slitsomt i lengden. Det går ekstremt mye vann og det blir hyppige bad fra båten for å holde kroppstemperaturen nede. Etter en slik varmebølge kommer gjerne regn, vind og torden. Værmeldingen viser også dette så nå vi har flyttet oss litt på utsiden av Petriti slik at vi ligger sikkert for vinden som er meldt. Tordenværet håper vi glimrer med sitt fravær, for Tor med hammeren ønsker vi ikke besøk av.