Dag 55 – Gullkaffe og nytt hår

‘t Bassin

I ‘t Bassin sover man godt og lenge, havnen er en stille oase midt i byen kun avbrutt av fontenen som våkner en gang i timen. Skarpøye er oppe tidlig å nyter morgensolen i cockpiten uten maset fra kapteinen. Når solen er på sitt høyeste bestemmer skarpøye seg for en liten sving til frisøren for å få en mer enhetlig farge på sveisen. Kapteinen blir i båten og tar litt forefallende arbeid. 

Det er alltid litt som skal gjøres og i dag står følgende på agendaen:
Rosa mann som kveler en rød svane

Vi har en bærbar VHF som vi bruker til å kalle opp sluser med, denne har en ATIS funksjon som vår stasjonære VHF ikke har. Jeg ønsker meg et fast sted å ha den bærbare slik at den ikke ligger og slenger i cockpiten. Løsningen blir litt borrelås som holder den fast i nærheten av styreposisjon

Done!
Vi har montert et solpanel før vi dro, sammen med dette monterte jeg en regulator som styrer strømmen fra panelet og inn på batteriet. Denne kontrolleren har et uttak for forbruk også samtidig som den lader batteriet. Tanken er at vi kan få ladet f.eks. mobiltelefoner under seilas uten å belaste batteriet. For at dette skal bli mulig må jeg montere et 12v uttak til lighterplugg. Done!
Kjøkkenklut på hjul

I forbifarten til søppelkassa i byssa merker jeg en litt sur lukt i nesehøyde. Jeg snuser meg frem til kjøkkenkluten som henger til tørk der. Den må nok kokes før den får ben å gå på.

Done!

På dørken ser jeg at det er hybelkaniner her og der, så jeg tar den ny innkjøpte støvsugeren og koster det sammen i en haug. Ja, den har ikke rare sugeevnen den støvsugeren til 10 Euro, den støver mer enn den suger.

Done!
Og sånn går no dagen.. 
Jeg koker litt kaffe siden skarpøye sikkert er sliten og kaffetørst etter en lang dag med å finne en frisør. Når hun endelig kommer med sitt nylakkerte hår ser hun ikke et dugg sliten eller kaffetørst ut. Nei da, hun fant den mest eksklusive salongen i Maastricht hvor belgisk kaffe i gullkopp med liten kake inngikk i klippingen….hvor mye kost…..glem det, jeg vil ikke høre det, men fin ble hun 🙂
Dyyyyyr kaffe..

Er det rart jeg liker meg best langt ute på havet.

Vi sykler rundt på måfå for å bli litt kjent i byen og finner mange fine plasser. Sentrum er også delt i to av elven Maas som vi for tiden seiler på. Vi sliter som vanlig med å finne en matvarebutikk og etter å ha sett ørten butikker som bare selger sjampo så finner vi en bortgjemt matbutikk og ølen er sikret.
Skarpøye ser etter om det er klart

I morgen skal vi sluse ut fra ‘t Bassin og kjøre på Maas frem til Liege i Belgia. Men før vi kommer så lang må vi merkelig nok klarere båten inn i Belgia, og få en Cruising permit et såkalt MET-nummer, byråkratiet lenge leve. Her er det nok mange strenge menn men nypressede uniformer som skal se alvorlige ut,

før vi får lov til å seile videre. Noen Euro i «gave» skulle hjelpe på humøret ifølge en guide vi har lest. Vi får se i morgen om det er nødvendig, når de ser en Svensk båt så tenker de vel at her blir det ikke stort.
PS. 
Vedrørende skarpøyes kritiske blogg fra i går, så må kapteinen til sitt forsvar si at det er en kapteins plikt å se velstelt ut. At det dukker opp bagatellmessige hindringer underveis skal ikke hindre den daglige rutinen. En tømmerstokk i vannet kan man ikke forlange at en kaptein skal se mens han utfører den vanskelige styringen av skipet. Det en kapteins rettighet å være spontan i valg av hvilken side han ønsker å legge til med, skarpøye burde kunne lese situasjonen på forhånd, hva skal man ellers med en matros/utkikk.
Banken har tatt sitt.

God natt.

9 kommentarer om “Dag 55 – Gullkaffe og nytt hår

  1. Den stickade cykeln har jag också fotograferat! För tre veckor sedan! 🙂 Vi hade en sån mardrömsslussning i den första Belgienslussen att vi missade att klarera in. Vi hamnade bakom en jättepråm som bara förtöjde med en tamp i fören och sedan låg och körde hela slussningen på spring för att hålla in aktern, istället för att förtöja 😦 Bild finns på bloggen. Slussarna i Belgien var inte roliga, hela Belgien fram till Namur vill jag helst glömma. Precis som du redan beskrivit är man tvungen att klara sig med en enda fästpunkt i slussväggen. Vi drog linan från fören dit och sedan vidare till skotvinschen i aktern, och la aktertampen på den andra skotvinschen. Rena spindelnätet. Men det funkade. Men i Namur började paradiset 🙂

    Liker

  2. Den 4 – 9 juli är jag tillbaka i vår båt i Charleville-Mezieres.Jag reser dit (flyg+tåg) några dagar för att fixa en del saker som vi inte hann med. Tänk så kul om vi kan träffas! 🙂

    Liker

  3. Hej! Det är aldrig roligt att möta läktrar som inte tar ett dugg hänsyn men vi har mött turister som kört som ganingar och rört upp svallvågor för att komma först in slussen och till vilken nytta?? Jo vi har också listat ut att båten balanseras bäst om vi kan stabilisera den med en fästpunkt och det är ju också det man oftast har tillgång till. Vi fäster linan från fören på mottsatt sida, krokar på linan på pollaren och tillbaka igen till motsatt sida där jag kan reglera fören bättre genom en slags hävstångsprincip.Detta är mitt jobb. Maken fäster sin akterlina i vinchen på slussidan, krokar på linan på pollaren och han reglerar aktern genom att gå över till andra sidan och nyttjar också här hävstångsprincien. När det inte är flytande pollare som det ju oftast inte är får vi byta pollaren varannan gång och snabbt som öga. Detta har fungerat väl för oss hittills men vi har ju också hamnat på tvären i en sluss, fastkilad och den gången handlande det om att vi inte hann fästa linan som skulle balansera upp aktern innan slussen var igång. Det är heller inte omöjligt at vi är i närheten av ert sommarställe. Vi får ju en liten matros med ss nu under ca 1 månad och Charleville-Mezieres verkar ju vara barnvänligt eller? Vi håller kontakten så ser vi om de funkar att få till ett möte. Hils fra Åse och Tom

    Liker

  4. Hej mor! Jag stod emot länge men till slut behövde matrosen helt enkelt känna av lite flärd och lyx! : – ) Gå in på min blogg \»12 meter samliv\» där finns det en video som visar en slussning och hur den kan vara. Bild på nyfrissat matros kommer. Kram Åse

    Liker

  5. De franska slussarna som man manövrerar själv med fkärrkontroll är lugnare, men några är ganska höga. Svårt att kasta upp linan och svårt att klättra på stege med linan i handen. Vi löste det med hjälp av två båtshakar. Jag stående på däck lyfte upp linorna en i taget med båtshaken, och Odd uppe på slusskanten krokade tag i linan med sin båtshake. Fungerade perfekt.

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s