Tett som en potte


8 Juni 2021 Marina Stella del sud, Italia.


Etter 16 dager for anker var det på tide å besøke en marina. Det går hardt på vannforbruket nå i varmen og vasking av båt etc. er det ikke rom for. Alt vann på tankene går med til matlaging og til nød drikke. Smaken på vannet er ikke den beste så vi foretrekker nå å drikke fra kjøpte flasker. Båten er full av salt og noe som ligner rød sand så det er godt å få spylt av skitten.

Under spyling av cockpit finner jeg ut at begge avløpene er potte tette. I en senter cockpit båt så er disse avløpene ganske viktige. Dersom det skulle komme vann inn i cockpiten så har det ikke noe annet sted å renne enn inn i kabinen om dreneringen er tett. Etter litt staking så viser det seg at enorme mengder med barklignende saker har tettet igjen rørene så til de grader at jeg må bruke to dager, i 35 grader sol, med stakefjær før de igjen tar til seg vann slik de skal. Vår teori er at dette må komme fra slusene på kanalturene den siste tiden. Godt vi oppdaget dette før vi virkelig trengte disse drenerings hullene. Har du slike hull så er det kanskje på tide å sjekke de.

På en annen side ser jeg har forrige eier har montert 2 stk. høyttalere ganske lavt nede på pidestallen. Skulle cockpiten bli full av vann så er antagelig dette to flotte vanninntak som lederrett ned til motoren og autopilot motoren. Det er jo bare en pappmebran i slike høyttalere og de tåler vel ikke allverden selv om det er marine høyttalere? Jeg får se om jeg bytter de ut med et par inspeksjonsluker.

Sluket er åpent igjen. Høyttalere er plassert ugunstig med tanke på vann..

Etter inspeksjon av oljen på girkassen viser at oljen har fått en liten hvit nyanse i seg. Det er vel neppe noe positivt at det er litt vann i oljen. Drevet var trykkprøvet og funnet i orden når vi dro fra Norge, men ting kan vel skje underveis. Vi har jo skiftet olje på motoren nylig så et skifte på girkassen og drev er vel på tide. Jeg er usikker på om det er mulig å få ut mesteparten av oljen fra girkassen og drevet ved å bruke en oljesuger i peilehullet på girkassen, jeg får forhøre meg med ekspertisen på det utmerkede båtforumet Båtplassen.

Er det mulig å suge ut mesteparten av oljen av drevet via nummer 7?

Det var mulig å få ut mesteparten av oljen på denne måten. Det står i Volvo manualen at MS25S skal ha 2 liter (+-0,3). Får satse på å ta et par tre skift fremover og sjekke tetningen neste gang vi er på land.

Etter 414 dager på tur med mye motorkjøring ser drevoljen slik ut, dette er dagens fangst.

Nå begynner den største utfordringen, å få levert oljen et sted…

En kommentar om “Tett som en potte

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s